Vapaista ryhmistä koostuvista teattereista Ryhmäteatteri, Q-teatteri ja Kom-teatteri ovat pitkäikäisimmät. Ryhmäteatteri perustettiin jo vuonna 1967, Q-teatteri vuonna 1990 ja Kom -teatteri vuonna 1971. Kaikki teatterit ovat ammattiteattereita, joissa ohjelmisto on kokeilevampaa kuin perinteisissä laitosteattereissa. Ohjelmisto riippuu paljon kulloisestakin henkilökunnasta. Teatterit ovat ensemble-vetoisia, eli samat näyttelijät viihtyvät talossa usein pitkään ja profiloituvat sen mukaan, minkä tyyppisiä näyttelijöitä eri aikoina käytetään.

Ryhmäteatterin pitkä historia

29638034846_8f99413060_zEnsimmäisenä teattereista perustettiin Ryhmäteatteri. Taustalla oli 1960-luvun suuri teatterimurros, johon liittyi poliittista suuntautumista ja sukupolvikapinaa. Nuoret tekijät halusivat teatterin tekemiseen vapautta kahlitsevina, hierarkkisina ja antiikkisina pidettyjen laitosteattereiden sijaan. Ilmiö oli eurooppalainen. Pieniä ryhmiä syntyi, vaikka samaan aikaan kaupunginteattereita rakennettiin enemmän kuin koskaan. Verrattuna laitosteattereihin ajatuksena oli se, että koko teatterin henkilökunta on mukana taiteellisissa päätöksissä ja vastaa näin myös lopputuloksesta. Taiteilijat vastustivat ylhäältä päin määrättyjä roolijakoja ja sitä, miten isoissa teattereissa rahojen käyttöä saneltiin ylhäältä päin.

Teatteria haluttiin tehdä kaikille ja siksi kiertueteatterina toimiminen oli monen vapaan ryhmän tavoite. Ryhmäteatteri aloitti kiertueteatterina, mutta vakiintui pian toimimaan Kirjan näyttämöllä Helsingin Siltavuorenpenkereen naapurissa. Vanha Kirjatyöntekijöiden talo oli Ryhmäteatterin käytössä vuosina 1979-1982. 1980-luvulla toiminta laajentui kesäisin Suomenlinnaan, jossa nähdään edelleen vuosittain Ryhmäteatterilta isoja kesäteatterituotantoja.

Ryhmäteatterin arvot

Taiteelliselta näkemykseltään Ryhmäteatteri edustaa arvoja, joissa halutaan edistää yksilön uskoa vaikuttaa maailman kehityskulkuun. Kotimaisiin näytelmäkirjailijoihin on läheinen suhde ja myös uudet tekijät saavat mahdollisuuden saada tekstejään julki.

Eri vuosikymmeninä Ryhmäteatterissa on ollut vahvoja teatterin tekijöitä. 1980-luvun tekijöistä tunnetuimpia olivat esimerkiksi Arto af Hällström, Raila Leppäkoski, Vesa Vierikko ja Pirkka-Pekka Petelius. 2000-luvulla teatterissa vaikuttivat muun muassa Mika Myllyaho ja Esa Leskinen. Ryhmäteatterin näyttämö sijaitsee nykyään Helsinginkadulla Kalliossa.

Q-teatterin alkuvuodet

Q-teatterin perustivat freelance-näyttelijät Antti ja Leo Raivio sekä Heikki Kujanpää. Teatteri on sijainnut alkuvuosistaan asti Etu-Töölössä. Q-teatterissa on jatkuvasti uutta kotimaista tuotantoa ja ensi-iltoja on useita joka vuosi. Myös Baltic Circle -teatterifestivaali on Q-teatterin järjestämä.

Kom-teatterin aatteellisuus

Vapaista teatteriryhmistä aatteellisin on Helsingissä Kapteeninkadulla toimiva Kom-teatteri. Alun perin se perustettiin kiertäväksi teatteriksi, joka halusi tavoittaa nimenomaan yleisön, joka ei käynyt laitosteattereissa. Pekka Milonoff oli johtajana 25 vuoden ajan, kunnes elokuussa 2014 johtajina aloittivat näyttelijä Juha Milonoff ja ohjaaja Lauri Maijala. Kom-teatterin ohjelmisto on ollut alusta asti vasemmistohenkistä; uusia sovituksia on tehty esimerkiksi Bertol Brechtin ja Väinö Linnan tuotannosta.