Helsingissä komediat ja farssit ovat perinteisesti löytyneet ennen kaikkea Helsingin Kaupunginteatterin ja Lilla Teaternin ohjelmistosta. Näyttelijä Asko Sarkola oli Lilla Teaternin eli Lillanin johtaja ennen siirtymistään Helsingin Kaupunginteatterin johtoon 90-luvun puolivälin jälkeen.

Sarkolan kausi – farssien kausi

Sarkolan kaudella sekä Lillanissa että Helsingin Kaupunginteatterissa on nähty lukuisia eri farsseja. Tunnetuimpia ovat esimerkiksi “Munaako, herra ministeri”,”Saranoita ja sardiineja” ja “Ranskalainen pyjama”. Farsseja on ollut ohjelmistossa joka esityskaudella useampia. Suomalaisista näyttelijöistä monet ovat erikoistuneet nimenomaan farssinäyttelemiseen.

Suomen Komediateatteri

091015-F-3736W-228Suomen Komediateatteri, joka aiemmin tunnettiin nimellä Komediateatteri Arena, aloitti esityksensä Helsingin Hakaniemessä vuonna 1995. Viihteen monitoimimies Ere Kokkosen perustama teatteri esitti joka syksy poliittisen revyyn. Tekijöinä oli esimerkiksi muusikko Olli Ahvenlahti, laulaja Fredi Siitonen ja näyttelijät Liisa Paatso, Titta Jokinen, Kristiina Halkonen ja Eero Melasniemi. Poliittisia revyitä tehtiin 2000-luvun alkuvuosiin asti joka vuosi ja ne olivat erittäin suosittuja.

Kun Ere Kokkonen kuoli vuonna 2008, poliittiset revyyt vähitellen unohtuivat. Komediateatteri Arena keskittyi muuhun komediatuotantoon. Viime vuosina monet nykyisen Suomen Komediateatterin tuotannoista ovat tulleet suosituiksi. Ere Kokkosen tytär Kiti Kokkonen on teatterin taiteellinen johtaja ja jatkaa isänsä työtä esimerkiksi Aleksanterin Teatterissa. Teatterilla on vuosittain useita ensi-iltoja. Näytöksiä nähdään usein myös kiertuetuotantona.

Revyyteattereiden historia

Revyyteattereita on ollut Helsingissä 1930-luvulta lähtien. Ossi Elstelä pyöritti Helsingissä sekä Iloinen teatteri että Punainen mylly -nimisiä teattereita 1950-1960-luvuille asti. Välillä teatterit olivat pahassa poliittisessa paineessa. 1960-luvun lopulla Elstelän teattereiden toiminnan hiivuttua Helsingissä alkoi ravintolarevyiden kulta-aika. Matti Kuuslan, Jaakko Salon, Jukka Virtasen ja Marjatta Leppäsen ravintolaohjelmat loivat uutta revyykulttuuria, jonka seurauksena syntyi Uusi Iloinen Teatteri. UIT:n esityksiä on nähty Linnanmäen Peacock-teatterissa kesäisin vuodesta 1979 lähtien. Vuonna 2010 teatteri meni konkurssiin, mutta se perustettiin uudelleen Jean S -lauluryhmän toimesta. Mukana toiminnassa on alkuperäisistä jäsenistä enää käsikirjoittaja Seppo Ahti ja Marjatta Leppänen.

Viime vuosina Helsinkiin on rantautunut myös englantilainen revyyformaatti Sähkeet Uutiskomediashow, jonka esitys on viikoittain päivittyvä. Käsikirjoittamassa on nimettöminä pysytteleviä toimittajia isoista mediataloista. Esitykset ovat syksyisin Ravintola Kaisaniemessä. Ajankohtaisiin poliittisiin tapahtumiin keskittyvä revyy on paikannut hieman Komediateatteri Arenan poliittisten revyiden loppumisen jättämää tyhjiötä.

Myös Lilla Teaternissa on useana vuonna ollut revyy. Ne ovat olleet usein Bengt Ahlforsin kirjoittamia ja säveltämiä. Esitykset ovat usein ruotsinkielisiä.